Manikyr hemma

Jag har varit på manikyr på salong en gång, och visst kändes det jättelyxigt och skönt, men jag tyckte helt klart inte att det var värt alla hundralappar det faktiskt kostade.

Därför har jag och mina vänner börjat göra manikyr hemma tillsammans.. Jag tänkte dela med mig av hur vi gör, för dem som är intresserade.

Det som behövs är:
Nagellacksremover.
Underlack.
Färgat lack.
Överlack.
Nagelbandsolja (olivolja fungerar lika bra)
Handkräm.
Nagelfil.
Bomull/Pads.
Pinne att trycka ned nagelbanden med .

---

(Om man vill kan man börja med ett handbad med varmt vatten och ens favoritolja, för att sen tvätta händerna noga med tvål, vatten och nagelborste. Det här tar bort döda hudceller och mjukar upp eventuella förhårdnader.)

Börja med att rengöra nageln med en nagellacksremover som är fri från olja och aceton. Det tar inte bara bort rester av nagellack, utan även smuts och fett som ligger kvar på nageln och gör det svårare för lacken att fästa. Jag brukar använda denna från Depend.

När det är gjort är det dags för att fila/klippa nageln i önskad form och längd. Var försiktig med nagelfilen, för hårt filande kan förstöra nageln och göra att den går av eller skivar sig.

När nageln är i önskad form så är det dags att gå på med nagelbandsoljan (Jag gillar den från Depend.). Jag brukar droppa en droppe på varje nagel och massera in ordentligt i nagelbanden och sedan låta det verka i ca 1 minut. Ta sedan "pinnen" och tryck ner nagelbanden. Oljan gör den här processen lättare och mindre smärtfri :)

Nu är det dags för Myrraholjan (Även denna från Depend. Surprise!) som ska stärka nageln och göra att den växer snabbare. Jag gör på samma sätt som med nagelbandoljan. Smörj även "under" nageln.

Låt myrraholjan verka i ca 10-15 minuter och torka sedan bort överflödet. Gå än en gång över nageln med Nagellacksremovern för att ta bort all överflödig olja.  

(Om man använder lösnaglar är det nu dom ska sättas dit!)



Äntligen är det dags för det roliga! Grunda nageln med ett underlack, detta gör att eventuella skavanker fylls igen och ger nageln en jämnare yta. Det färgade lacket fäster också bättre och skyddar nageln mot missfärgningar.
När underlacket har torkat ordentligt är det dags för att ta fram sin favoritfärg och lacka alla naglar. Mina favoritlack kommer från Depend, Mavala och ChinaGlaze. 2-3 lager brukar vara bra. Låt torka ordentligt mellan varje lager!

Vill man göra något mönster på naglarna så gör man det nu.

Avsluta med ett topplack som skyddar nagellacket och gör att det håller sig på plats längre.

Klart!


Lite inspiration till naglarna.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0